Partitúra interkultúrneho dialógu EÚ

Niet pochýb o tom, že pokiaľ interkultúrne interakcie prebiehajú s ohľadom na rešpektovanie kultúrnych osobitostí, môžu viesť k obrusovaniu nacionálneho a fundamentalistického ostria. A hoci pragmatická taktovka politiky Európskej únie má na míle ďaleko od Kantovej idey večného mieru, či Küngovho svetového étosu, netreba zabúdať na existenciu partitúry rovnocenného interkultúrneho dialógu, ktorý aj ďaleko za hranicami EÚ dokáže pôsobiť ako dôležitý prvok v boji konfliktualistom a la Hungtington.

 

Žiaľ, súčasnej EÚ sa do rovnocenného dialógu veľmi nechce. Naopak, interkultúrne interakcie sa v rámci nej ako aj za jej hranicami nesú v znamení podrobovania si iných kultúr kultúrou Západu. Za uplynulých niekoľko sto rokov sa v tomto smere zmenilo len toľko, že kultúrna expanzia dnes neprebieha pod heslom šírenia božieho slova, ale pod heslom šírenia západného typu demokracie. „Demokracie”, v ktorej demokratické uplatňovanie práv priamo závisí od spoločenského postavenia občana, a má teda od idey skutočnej demokracie na míle ďaleko.  

 

Nakoľko je „naša” kultúra naša? 

Analogicky je preto tiež značne nadsadené hovoriť o „našej” kultúre, pokiaľ každý z nás nedisponuje rovnakou možnosťou podieľať sa na výslednej podobe daného kultúrneho vzorca. Naopak, za zamyslenie stojí, nakoľko nám „naša vlastná“ západná kultúra vrátane jej vonkajšieho obrazu vystavovaného v multikultúrnom svete, je podvedome vnucovaná.

 

V tejto súvislosti zaráža vysoké číslo politikov a mysliteľov svetového formátu podceňujúcich dôležitosť otázky reprezentácie. Napríklad Jürgen Habermas, ktorý aj napriek nebezpečenstvám, na ktoré poukazuje, podlieha príjemnej predstave, že federalizovanie Európskej únie je samé o sebe cestou k prosperite jej občanov. Odvoláva sa pritom na predpoklad, podľa ktorého geografické rozširovanie demokratických princípov nemení ich kvalitatívnu hodnotu.1

 

Chybnosť uvedenej premisy však veľmi rýchlo vyjde na svetlo sveta, ak sa proces rozširovania uskutočňuje v národne a kultúrne rôznorodom prostredí, ktorým Európska únia nepochybne je. V ňom automaticky vystáva otázka reprezentantov, schopných spravodlivo zastupovať záujmy jednotlivých európskych regiónov. Inými slovami, po zrušení Európskej rady, po ktorom, v záujme posilnenia povedomia európskeho občianstva Habermas volá, si bude len veľmi ťažké predstaviť ako nemeckí europoslanci lobujú za investície do Prešovského kraja rovnako oduševnene ako za podporu napríklad Braniborska a naopak.  

 

Nebezpečný vzorec 

Z hľadiska interkultúrnych interakcií na daný problém upozornil Jeffrey Flynn, keď správne podotkol, že pokiaľ sa občania a vlády rozvinutých krajín nebudú snažiť o naplnenie základných sociálnych a ekonomických práv ľudí v rozvojových regiónoch sveta, budú títo ľudia naďalej chápať rozširovanie „kultúry ľudských práv ako formu kultúrneho imperializmu a ekonomického vykorisťovania.”2

 

Ostáva len poznamenať, že uvedená téza bez výnimky platí aj pre EÚ. Ak sa synonymom európskej integrácie nemá stať pochovávanie ľudskej dôstojnosti, ktorú Habermas chápe ako „morálny prameň, z ktorého sa napája obsah všetkých základných práv”3, potom je nevyhnutné čo najskôr zmeniť spoločenský vzorec nastavený primárne len na maximalizáciu ekonomického zisku. V rámci tohto vzorca je totiž všetko, čo možno pri procese generovania zisku považovať za neužitočné, odsúdené na zánik. Ľudskú dôstojnosť nevynímajúc.

 

1HABERMAS, Jürgen. 2012. K ústave Európy. Bratislava : Kaligram, 2012. ISBN 978-80-8101-579-3

2 Uhde, Zuzana. 2012. „K významu interkulturního dialogu pro práva žen.” Pp. 145–155 in Svoboda, J., Štěch, O. (eds). Interkulturní vojna a mír. Praha: Filosofia. ISBN 978-80-7007-384-1.

3 HABERMAS, Jürgen. 2012. K ústave Európy. Bratislava : Kaligram, 2012. ISBN 978-80-8101-579-3

 

Šplhači

16.11.2020

V zozname životných lekcií už môžem smelo listovať. Napriek tomu, či práve preto, sa stále držím rovnakých zásad a nemienim to meniť. Veď čo je na tom, ak sa človek snaží prijímať skromne pomáhať nezištne konať čestne pracovať precízne nebáť sa rozhodnutí ani zodpovednosti? Samozrejme, háčik tu je a niekedy vie dať o sebe aj citeľne vedieť: Pokiaľ sa držíte [...]

Manuál vládnutia v čase korony

29.10.2020

Pre neschopných 1. Relaxujte, užívajte si výhody vyplývajúce zo svojho postavenia. Ľudu sem tam pošlite fotky alebo niečo povedzte, aby na vás nezabudol. V žiadnom prípade sa do ničoho nepúšťajte a nevyvíjajte žiadnu vlastnú iniciatívu! Majte na pamäti, že jediné, čo ste sa v škole učili je podvádzať a odpisovať. Preto aj v prípade rastúcich čísiel nakazených iba [...]

Malý princ a expert

20.10.2020

„A čo je vlastne náplňou tvojej práce?“ opýtal sa Malý princ, keď priletel na novú planétu a človek, ktorého na nej stretol, sa mu predstavil ako expert. „Každý deň cestujem do práce tak, aby som tam bol v stanovený čas. Ani o minútu neskôr!“ dôrazne vysvetlil expert a zatváril sa náramne dôležito. „Potom tam čakám na druhý stanovený čas, aby som mohol [...]

Pellegrini, Čaputová, atentát, vyhlásenie

Čaputová: Novela ústavy sa nikdy nezbaví nálepky kontroverznosti

26.09.2025 23:01

Exprezidentka tvrdí, že jediným motívom, pre ktorý vznikla, je politický kalkul.

Moldova / Moldavsko / Kišiňov / Chisinau /

Volebná komisia tesne pred voľbami zakázala kandidatúru strany Srdce Moldavska

26.09.2025 22:53

Líderka strany rozhodnutie označila za politické divadlo.

Masúd Pezeškján / Masoud Pezeshkian /

Bezpečnostná rada OSN odmietla polročný odklad uvalenia sankcií na Irán. Teherán zasiahnu rozsiahle reštrikcie

26.09.2025 21:49

Odklad uvalenia sankcií na Teherán požadovala Čína a Rusko.

Robert Kaliňák

Slovensko buduje štít pomocou systému Barak MX. Pri lacných dronoch však v ňom Kaliňák vidí problém

26.09.2025 20:15

Diskusie o protidronovej ochrane na východnom krídle NATO sa zintenzívnili.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 32
Celková čítanosť: 112553x
Priemerná čítanosť článkov: 3517x

Autor blogu

Kategórie