Založ si blog

Rozpočet EÚ pre rok 2015: Kompromis, ktorý nenadchne

Tak ako sa očakávalo, na decembrovom plenárnom zasadaní v Štrasburgu Európsky parlament formálne schválil rozpočet na rok 2015. Ani tento rok sa rozpočtová procedúra neobišla bez sérii ťažkých a zdĺhavých rokovaní. 17.novembra ju dokonca poznamenal pád zmierovacieho konania, čím rokujúce strany nebezpečne natočili kormidlo európskeho rozpočtu smerom k provizóriu. Nakoniec, keďže si nikto neželal, aby mu v ruke zostal čierny Peter, zrodil sa nasledovný kompromis:

1)Parlament ustúpil Rade a znížil svoje požiadavky pre výšku záväzkov o 1,1 a pre platby o 5,2 miliárd EUR. Dosiahnutá dohoda tak potvrdila rozpočet o výške 145 321, 5, resp. 141 214,0 miliónov Eur. Ako kompenzáciu Rada umožnila Parlamentu prerozdeliť finančné prostriedky na jeho najdôležitejšie priority.

2)Štáty, ktoré štatisticky upravovali úroveň svojho HDP, aby tak do pokladnice EÚ odvádzali menej, rozdiel dorovnajú. Presadili však zmenu v legislatíve, ktorá im na splnenie povinnosti dáva dodatočných deväť mesiacov.2

3)Rada súhlasila so zámerom Parlamentu zredukovať nesplatené záväzky dosahujúce hranicu 25 miliárd Eur. Vyrokovala si ale takmer o polovicu nižšiu sumu (4,7 miliárd Eur) než na stabilizáciu nebezpečne rastúceho dlhu pôvodne požadoval Parlament.

4)S cieľom dostať nesplatené záväzky EÚ pod kontrolu predloží Komisia návrh splátkového harmonogramu. Harmonogram bol tak vyňatý z rokovaní ako možná podmienka Parlamentu pre schválenie rozpočtu a bude predložený Komisiou až v marci 2015.

Parlament sa s Radou ďalej dohodli vyčleniť 273,6 miliónov Eur pre korekciu poľnohospodárskych strát spôsobených odpoveďou Ruska na sankcie EÚ. Stanovili tiež výšky súm, ktoré bude môcť využiť z Nástroja flexibility v prospech cyperských štrukturálnych a investičných fondov, finančne a personálne posilnili decentralizované agentúry.3

Občan EÚ nevyhral

Toľko k výsledkom dohôd, ktoré Parlament, Rada a Komisia považujú za najvýznamnejšie. Žiaľ, ako bolo jasné už na začiatku rozpočtového procesu4, pre väčšinu občanov EÚ budúcoročný rozpočet nie je krokom k zvyšovaniu ich životnej úrovne. Dôvody tejto občianskej prehry spočívajú v dvoch rovinách. Prvá sa týka boja o rozpočtový vplyv medzi Radou a Parlamentom, druhá spočíva v umiestnení sociálnych otázok v rebríčku rozpočtových priorít.

Keďže Radu reprezentujú predstavitelia vlád jednotlivých členských štátov, jej pohľad na rozpočtové otázky odráža skôr národné záujmy a dianie na domácej politickej scéne. Tendencia Rady znižovať objem únijného rozpočtu tak pramení z prirodzenej snahy jej členov ukázať sa pred svojimi voličmi ako dobrý vyjednávač pre svoju krajinu na európskej úrovni.

Parlament naopak, aby zabezpečil čo najlepšie fungovanie EÚ ako celku, volá po navyšovaní finančných zdrojov. Jeho vyjednávaciu pozíciu však oslabuje značná strategická nevýhoda – najdôležitejší príjem rozpočtu EÚ (až 75%) pochádza z hrubého národného dôchodku členských štátov. Preto sa Parlament snaží znížiť svoju závislosť od prispievateľov znížením ich podielu v spoločnom rozpočte zvýšením príjmov z vlastných zdrojov EÚ, čo sa mu zatiaľ nie celkom darí.

Ťažko predvídať, do akej miery by na členských príspevkoch menej závislý Parlament, dokázal rešpektovať národné záujmy a štátnu suverenitu členov Únie. S istotu však možno tvrdiť, že prípadná zmena podielu financovania rozpočtu EÚ neprinesie v pohľade európskych inštitúcií na sociálnu politiku významnejšie zmeny.

Svedčí o tom nie len výsledok rozpočtových rokovaní medzi Radou a Parlamentom, ktorý oproti minulému roku znamená menej platobných prostriedkov pre najchudobnejšie regióny, územnú spoluprácu, či Európsky poľnohospodársky fond rozvoja vidieka. Dôvod tejto istoty tkvie predovšetkým v skutočnosti, že nikto z účastníkov rozpočtového rokovania doteraz ani neuvažoval nad osobitným posudzovaním rozpočtových položiek, ktoré majú priamy vplyv na každodenný život miliónov občanov EÚ. Ak sa politici vedia dohodnúť na splátkovom kalendári, ktorý zníži vnútorný dlh EÚ, mali by predsa vedieť nastaviť aj harmonogram financovania programov redukujúcich chudobu, či nezamestnanosť.

Legislatíva takýto krok umožňuje a prax príslušnú stratégiu (napr. Európa 2020), či dokonca i vyčlenenie určitých nástrojov mimo rozpočet EÚ pozná. Nastaviť rozpočet EÚ tak, aby sa právo na dôstojnú prácu, či adekvátne vzdelanie nestávalo každý rok obeťou politických zápasov od reality odtrhnutých jednotlivcov, preto nie je nemožné.

Legislatíva takýto krok umožňuje a prax príslušnú stratégiu (napr. Európa 2020), či dokonca i vyčlenenie určitých nástrojov mimo rozpočet EÚ pozná. Nastaviť rozpočet EÚ tak, aby sa právo na dôstojnú prácu, či adekvátne vzdelanie nestávalo každý rok obeťou politických zápasov od reality odtrhnutých jednotlivcov, preto nie je nemožné.

1Medzi rozpočtové priority Parlamentu pre rok 2015 patrí okrem snahy o redukciu nesplatených záväzkov i ochrana vedy, výskumu, vzdelávania a zahraničnej politiky pred škrtmi Rady.
2 Ide o nasledovne štáty: Bulharsko, Francúzsko, Taliansko, Cyprus, Malta, Holandsko, Slovinsko a Spojené kráľovstvo. Z opozdilcov svoj dlh splatí najskôr Holandsko a to do konca tohto roka. Najväčším dlžníkom je Spojené kráľovstvo (3.6 miliárd Eur). Dlžná čiastka všetkých spomínaných štátov spolu predstavuje 9,5 miliárd Eur.
3 Ide hlavne o Európsky orgán pre bankovníctvo, (EBA), Európsky orgán pre poisťovníctvo a dôchodkové poistenie zamestnancov (EIOPA), Európsky orgán pre cenné papiere a trhy (ESMA), Európsky podporný úrad pre azyl (EASO), Európsku agentúru pre riadenie operačnej spolupráce na vonkajších hraniciach členských štátov Európskej únie (Frontex) a čiastočne oEurópsky policajný úrad (EUROPOL) .

 

Šplhači

16.11.2020

V zozname životných lekcií už môžem smelo listovať. Napriek tomu, či práve preto, sa stále držím rovnakých zásad a nemienim to meniť. Veď čo je na tom, ak sa človek snaží prijímať skromne pomáhať nezištne konať čestne pracovať precízne nebáť sa rozhodnutí ani zodpovednosti? Samozrejme, háčik tu je a niekedy vie dať o sebe aj citeľne vedieť: Pokiaľ sa držíte [...]

Manuál vládnutia v čase korony

29.10.2020

Pre neschopných 1. Relaxujte, užívajte si výhody vyplývajúce zo svojho postavenia. Ľudu sem tam pošlite fotky alebo niečo povedzte, aby na vás nezabudol. V žiadnom prípade sa do ničoho nepúšťajte a nevyvíjajte žiadnu vlastnú iniciatívu! Majte na pamäti, že jediné, čo ste sa v škole učili je podvádzať a odpisovať. Preto aj v prípade rastúcich čísiel nakazených iba [...]

Malý princ a expert

20.10.2020

„A čo je vlastne náplňou tvojej práce?“ opýtal sa Malý princ, keď priletel na novú planétu a človek, ktorého na nej stretol, sa mu predstavil ako expert. „Každý deň cestujem do práce tak, aby som tam bol v stanovený čas. Ani o minútu neskôr!“ dôrazne vysvetlil expert a zatváril sa náramne dôležito. „Potom tam čakám na druhý stanovený čas, aby som mohol [...]

Žilina, polícia, riskantná jazda

Sedemnásťročného mladíka pri riskantnej jazde zastavili až policajné výstrely

27.04.2024 22:24

Vodič BMW na výzvy na zastavenie nereagoval, policajti museli použiť varovné výstrely.

Jaroslaw Kaczyński

Líder opozičnej PiS Kaczyňski: Kandidujeme do europarlamentu, aby sme odmietli Green Deal

27.04.2024 22:09

Európska zelená dohoda bude podľa Kaczyńského pre Poľsko znamenať i čoraz vyššie ceny energií, ale aj nárast cien "prakticky vo všetkých oblastiach".

žralok belavý, belasý, žralok modrý

Britského turistu zranil v Karibiku žralok, útočil len desať metrov od brehu

27.04.2024 20:00

Šesťdesiatštyriročný britský turista skončil na jednotke intenzívnej starostlivosti, keď ho pri severnom pobreží karibského ostrova Tobago napadol žralok.

elektronický monitoring osob, náramky,

Elektronický náramok malo od roku 2016 na sebe 2097 osôb

27.04.2024 17:19

Ministerstvo spravodlivosti SR od januára 2016 odsledovalo 2097 osôb s elektronickým náramkom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 32
Celková čítanosť: 106047x
Priemerná čítanosť článkov: 3314x

Autor blogu

Kategórie