Založ si blog

Partitúra interkultúrneho dialógu EÚ

Niet pochýb o tom, že pokiaľ interkultúrne interakcie prebiehajú s ohľadom na rešpektovanie kultúrnych osobitostí, môžu viesť k obrusovaniu nacionálneho a fundamentalistického ostria. A hoci pragmatická taktovka politiky Európskej únie má na míle ďaleko od Kantovej idey večného mieru, či Küngovho svetového étosu, netreba zabúdať na existenciu partitúry rovnocenného interkultúrneho dialógu, ktorý aj ďaleko za hranicami EÚ dokáže pôsobiť ako dôležitý prvok v boji konfliktualistom a la Hungtington.

 

Žiaľ, súčasnej EÚ sa do rovnocenného dialógu veľmi nechce. Naopak, interkultúrne interakcie sa v rámci nej ako aj za jej hranicami nesú v znamení podrobovania si iných kultúr kultúrou Západu. Za uplynulých niekoľko sto rokov sa v tomto smere zmenilo len toľko, že kultúrna expanzia dnes neprebieha pod heslom šírenia božieho slova, ale pod heslom šírenia západného typu demokracie. „Demokracie”, v ktorej demokratické uplatňovanie práv priamo závisí od spoločenského postavenia občana, a má teda od idey skutočnej demokracie na míle ďaleko.  

 

Nakoľko je „naša” kultúra naša? 

Analogicky je preto tiež značne nadsadené hovoriť o „našej” kultúre, pokiaľ každý z nás nedisponuje rovnakou možnosťou podieľať sa na výslednej podobe daného kultúrneho vzorca. Naopak, za zamyslenie stojí, nakoľko nám „naša vlastná“ západná kultúra vrátane jej vonkajšieho obrazu vystavovaného v multikultúrnom svete, je podvedome vnucovaná.

 

V tejto súvislosti zaráža vysoké číslo politikov a mysliteľov svetového formátu podceňujúcich dôležitosť otázky reprezentácie. Napríklad Jürgen Habermas, ktorý aj napriek nebezpečenstvám, na ktoré poukazuje, podlieha príjemnej predstave, že federalizovanie Európskej únie je samé o sebe cestou k prosperite jej občanov. Odvoláva sa pritom na predpoklad, podľa ktorého geografické rozširovanie demokratických princípov nemení ich kvalitatívnu hodnotu.1

 

Chybnosť uvedenej premisy však veľmi rýchlo vyjde na svetlo sveta, ak sa proces rozširovania uskutočňuje v národne a kultúrne rôznorodom prostredí, ktorým Európska únia nepochybne je. V ňom automaticky vystáva otázka reprezentantov, schopných spravodlivo zastupovať záujmy jednotlivých európskych regiónov. Inými slovami, po zrušení Európskej rady, po ktorom, v záujme posilnenia povedomia európskeho občianstva Habermas volá, si bude len veľmi ťažké predstaviť ako nemeckí europoslanci lobujú za investície do Prešovského kraja rovnako oduševnene ako za podporu napríklad Braniborska a naopak.  

 

Nebezpečný vzorec 

Z hľadiska interkultúrnych interakcií na daný problém upozornil Jeffrey Flynn, keď správne podotkol, že pokiaľ sa občania a vlády rozvinutých krajín nebudú snažiť o naplnenie základných sociálnych a ekonomických práv ľudí v rozvojových regiónoch sveta, budú títo ľudia naďalej chápať rozširovanie „kultúry ľudských práv ako formu kultúrneho imperializmu a ekonomického vykorisťovania.”2

 

Ostáva len poznamenať, že uvedená téza bez výnimky platí aj pre EÚ. Ak sa synonymom európskej integrácie nemá stať pochovávanie ľudskej dôstojnosti, ktorú Habermas chápe ako „morálny prameň, z ktorého sa napája obsah všetkých základných práv”3, potom je nevyhnutné čo najskôr zmeniť spoločenský vzorec nastavený primárne len na maximalizáciu ekonomického zisku. V rámci tohto vzorca je totiž všetko, čo možno pri procese generovania zisku považovať za neužitočné, odsúdené na zánik. Ľudskú dôstojnosť nevynímajúc.

 

1HABERMAS, Jürgen. 2012. K ústave Európy. Bratislava : Kaligram, 2012. ISBN 978-80-8101-579-3

2 Uhde, Zuzana. 2012. „K významu interkulturního dialogu pro práva žen.” Pp. 145–155 in Svoboda, J., Štěch, O. (eds). Interkulturní vojna a mír. Praha: Filosofia. ISBN 978-80-7007-384-1.

3 HABERMAS, Jürgen. 2012. K ústave Európy. Bratislava : Kaligram, 2012. ISBN 978-80-8101-579-3

 

Správa z nesprávnej cesty

03.05.2017

Ešte pred sto päťdesiatimi rokmi dreli naši predkovia 16 hodín denne. Tvrdej a dlhej driny neboli ušetrené ani malé deti, ktoré, aby dočiahli k niektorý strojom, museli stáť na stoličkách. viac »

„Moderná“ ľavica – biely kôň utečeneckej krízy

30.12.2016

Osobnosti veľkého formátu, medzi ktoré nesporne patrí aj poľsko-britský sociológ Zygmunt Bauman, je zložité, často až nemožné kategorizovať, či zaraďovať do akýchkoľvek prúdov. No viac »

Porážka nekapitalistickej ľavice na Slovensku. Východiská aplikovateľné na národnej a európskej úrovni.

27.06.2016

Nekapitalistická ľavica je nie len svedkom, ale aj obeťou globálneho posilňovania imperatívu voľného trhu na úkor rešpektovania ľudských práv. Táto skutočnosť je najevidentnejšia v krajinách viac »

Moyzesovo kvarteto, komorný súbor mesta Skalica

Moyzesovo kvarteto, komorný súbor mesta Skalica

26.02.2018 00:03

Moyzesovo kvarteto už 43 rokov reprezentuje slovenskú kultúru doma i v zahraničí. Nahrali sme 40 CD a odohrali vyše 2000 koncertných vystúpení.

Emisie

Slovensko dusí smog

26.02.2018 00:00

Nebezpečný prach v ovzduší ohrozuje zdravie najmä v zime. Prispieva k tomu inverzia, kúrenie drevom, posypy ciest a doprava. Situácia sa v tomto roku zhoršila.

dve percentá dane, Pravda, 2%

Združenie mentálne a zdravotne postihnutých detí - MOTÝĽ

25.02.2018 23:56

Združenie rodičov a priateľov mentálne a zdravotne postihnutých detí,

dve percentá dane, Pravda, 2%

Základná organizácia Slovenského zväzu telesne postihnutých č.497 v Oščadnici

25.02.2018 23:51

Sme organizácia, ktorá združuje zdravotne postihnutých občanov a zdravotne postihnuté deti, siroty. Organizujeme podujatia v rámci možností ich zdravotného stavu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 28
Celková čítanosť: 61942x
Priemerná čítanosť článkov: 2212x

Autor blogu

Kategórie